Fejlesztenék a vasúti kishatárforgalmat megyénkben

A Magyar Közlöny legújabb számában jelent meg az a kormányhatározat, amely szerint két és fél évvel kitolják a Kolozsvár-Budapest gyorsvasút megvalósíthatósági tanulmányának az elkészítésére adott időt, így az   2020. március 15.  helyett  2022. szeptember 30-ra változik.

A Magyar Közlönyből derült ki az is, hogy Budapest és Szatmárnémeti közötti InterCity kapcsolat fejlesztésével, valamint a szatmári térség kishatárforgalmának fejlesztése is prioritást élvez, mindezt úgy  Magyarország és Románia közötti vasúti személyforgalom határátmenetének gyorsítását irányozták elő.

Jelenleg, a Nagykároly-Mátészalka vasútvonalon a Nagykárolyból való induláskor és Tiborszállás állomáson is végeznek okmányellenőrzést, ez 15 percet vesz igénybe. Ráadásul Nagyecsed állomáson 19 percet áll a vonat. Közúton  a 33 kilométeres utat 42 perc alatt lehet megtenni, ez vonattal minimum 88 perc. Mátészalka-Nagykároly viszonylatban a leggyorsabb vonat 71 perc alatt ér Nagykárolyba.

A Szatmárnémeti-Debrecen  vasúti viszonylatban sem sokkal jobb a helyzet. A  leggyorsabb szerelvény 163 perc alatt teszik meg a két város közötti távolságot. Érmihályfalván 24, míg  Nyírábrányban 15 percet áll a vonat. Közúton a két város közötti  111 kilométeres távolságot, szintén Nyírábrány felé  108 perc  alatt lehet megtenni. A Debrecen-Szatmárnémeti viszonylatban a leggyorsabb vonat 155 perc alatt ér Szatmárnémetibe, ez 15 percet áll Nyírábrányban és Érmihályfalván is.

 

Aki ezen a viszonylaton  Csengersimán keresztül szeretné megközelíteni Debrecent csak nagy viszontagságok vállalásával teheti meg. Igazi kalandtúra. Először busszal el kell jutni a határátkelőhöz, amely Petea községben található, ez az utazás 40 percet vesz igénybe helyközi buszjárattal. Az ütemes menetrend szerint   két óránkénti indulnak buszjáratok a határátkelőhöz.  Majd mivel nincs a határátkelőtől egy buszjárat sem,  egy 3,2 kilométeres gyaloglás következik  kerékpárúton Csengersima országhatári megállóhely buszmegállóhoz. Onnan hétköznaponként  a leggyorsabban busszal lehet eljutni Debrecenbe, 207 perc alatt, szombaton ez az érték 187 perc, míg vasárnapi napokon 263 perc. Debrecen-Szatmárnémeti viszonylatban hétköznaponként  220 perc alatt lehet Petea határátkelőhöz jutni, majd onnan még 40 perc helyközi buszozás következik. Szombaton  ez az érték 207 perc plusz a helyközi buszozás 40 perce, míg vasárnap 298 perc  perc plusz a helyközi buszozás 40 perce.

Zajta és Nagypeleske között jelenleg nincs vasúti összeköttetés, pedig itt csak pár száz méteres vasút sín hiányzik a két település között, és akkor Szatmárnémetiből vasúton el lehetne jutni Fehérgyarmat és Mátészalka érintésével Nyíregyháza,Debrecen, netán Budapest felé. Persze ehhez fejleszteni kellene a Zajta-Fehérgyarmat és a Fehérgyarmat Mátészalka szakaszokat, hiszen előbbin még 1930-as évekbeli sínek vannak és a jelenleg megengedett legnagyobb sebesség 30 km/h, míg utóbbin 25 km/h körül mozog az átlagsebesség.

 

Összességében :

A Nagykároly-Mátészalka vasútvonal menetrendjének jobb megtervezésével Nagykárolyból Mátészalkára mindkét jelenleg közlekedő vonattal 70 perc alatt lehetne eljutni. Ha a MÁV csak bontott anyagokból egyszerűsített korszerűsítést hajtana végre, alacsony költségből el lehetne érni a menetidő 60 perc környékére való csökkentését. A  vasútvonalhoz úgyis előbb-utóbb hozzá kell nyúlni, hiszen a vonatok átlagsebessége még a 33 km/h sebességet sem éri el.

A Szatmárnémeti-Debrecen  vasúti viszonylatban (Érmihályfalva és Nyírábrány irányába)  fog közlekedni vélhetően hamarosan a Szatmárnémeti-Budapest Intercity. Nincs más realitás, hiszen az előbbiekben említett Nagykároly-Mátészalka közötti vasúti pálya nem biztosít jelenleg megfelelő sebességet, de a Mátészalka-Debrecen vasútvonal állapota sem alkalmas jelenleg 80-as tempóra, míg Érmihályfalva felé többnyire 80 km/h a megengedett sebesség.

A Szatmárnémeti- Csengersima-Debrecen útvonalon való közlekedés jelenleg több tényező miatt is bizonytalan. Egyrészt a Petea/Csengersima határátkelő szűk keresztmetszet, egy-egy zsúfolt napon több órás várakozás is előfordulhat, másrészt az  EMKK Zrt. buszaiból egy sem megy le a csengersimai határátkelőhelyre. A megoldást az jelenthetné, ha az EMKK Zrt. buszjárataiból minden napszakban lemenne egy a határátkelőhöz, így biztosíthatnák ezen a határszakaszon is a két ország közötti átjárhatóságot. Fel lehetne venni a kapcsolatot a román oldal buszos szolgáltatójával és össze lehetne hangolni a két társaság menetrendjét ennél a három pár járatnál.

A Zajta és Nagypeleske közötti vasúti szakasz megépítése nem lenne nagy költségigényű, de a Zajta-Fehérgyarmat szakasz jelenlegi állapota miatt nincs realitása.

 

 

carei-szalka.png

                                                                        Nagykároly-Mátészalka

 

 

petea-csengerima.png

                                                          Petea-Csengerisima országhatári elágazás

 

satmar-debrecen.png

                                                            Szatmárnémeti-Nyírábrány-Debrecen

 

v081305.jpg

                                                        Vonatok találkozása Nagykárolyban.

 

Címkék: hírek